Wat zijn kloven?

Kloven zijn barsten of scheuren in de huid van de voeten, met name de hielen en soms ook rondom de grote teen. Ze kunnen enkele millimeters tot een centimeter lang zijn.

Droge kloven met name rondom de hielen komen vaak voor in droge vereelte huid. Deze huid maakt te weinig talg aan, waardoor de huid te snel uitdroogt. De huid is minder elastisch en barst snel open. De randen van de kloven zijn eeltig en hard. Onderin de kloof is de huid erg dun en kan gaan bloeden. Vaak zijn kloven erg pijnlijk. In de zomer zie je vaak oppervlakkige kloven. Oppervlakkige kloven in voeten komen meestal in de zomer voor door veelvuldig lopen op slippers. De hiel steekt vaak over de rand van de slipper heen en wordt bij het lopen zwaar belast. De huid beschermt zichzelf met overmatige eeltvorming en hierin kunnen gemakkelijk kloven ontstaan.

Vochtige kloven vind je tussen de tenen. Door transpirerende voeten eventueel in combinatie met standsafwijking (klauwstand) van de tenen wordt de huid verweekt en gaat kapot. Hier schuilt vaak gevaar voor voetschimmels.

Behandeling Droge kloven Het overtollig eelt wordt deskundig weggesneden en mechanisch met waterkoeling afgewerkt. Ik doe dit in de lengterichting van de kloof om verder doorscheuren te voorkomen. Een goed voedende crème is een pré, om de huid soepel te houden en de genezing te bevorderen. Uw pedicure praktijk heeft diverse geschikte crèmes in huis die een weldaad zijn voor uw voeten.

Vochtige kloven Bij vochtige kloven is de behandeling gericht om zoveel mogelijk infecties te bestrijden. En worden er tips gegeven om de huid droog te houden.

Open kloven. Mocht ondanks alle goede zorgen toch een kloof openspringen dan kan ik u verder helpen om de pijn te verlichten. Neem contact met mij op en blijf er niet te lang mee lopen.

Uw pedicure Praktijk te Sittard
info@uwpedicurepraktijk.nl
tel: 06-107 58 106

Maak meteen een afspraak